Kdy nastoupí elektromobily na český trůn?
V roce 2017 to ještě zcela určitě nebude, v roce 2020 patrně také ne. A co o dalších pět nebo deset let později? Revoluci v alternativní dopravě na českých silnicích zatím nic nenasvědčuje, přesto na auta s elektromotory začínáme myslet.
Jaký model by si Češi nejvíc přáli? Proč si v Česku zatím nekoupíte elektromobil Renault a jak na situaci reaguje „domácí“ automobilka Škoda?
Ekonomická i ekologická šetrnost, dosud netušené jízdní vlastnosti nebo možnost propojit vlastní vůz s chytrým telefonem. Elektromobily na svůj největší rozmach u nás stále čekají, přitom s předsudky bojují stále silnějšími zbraněmi.
Pořizovací ceny klesají, především dojezdová vzdálenost na jedno nabití pak stoupá. Česká vláda navíc přislíbila do tří let zřídit až 1 200 nových nabíjecích stanic. Co na to zákazníci?
Vítr bez emisí vane z Německa
Přes veškerá opatření se Německu nedaří snížit produkci emisí, a naši západní sousedé proto bijí na poplach. Podle posledních prohlášení by se zde do patnácti let měly prodávat pouze elektromobily. I proto jsou německé značky v čele vývoje.
Automobilka BMW přišla s plánem vybavit elektromotorem do 10 let všechny své vozy už v roce 2015. Její elektromobil BMW i3 se stal vůbec prvním sériově vyráběným modelem na světě a u nás je jedním z nejvyhledávanějších elektromobilů – zatím alespoň na internetu. BMW i3 vyniká skvělými jízdními vlastnostmi – z nuly na sto dokáže zrychlit do sedmi vteřin. Základní pořizovací cena modelu začíná asi na 916 000 Kč a v roce 2017 by se na trhu měla objevit jeho další verze.
Vyšší dojezd jako hlavní úkol
Také Volkswagen zelektrizoval své nejpopulárnější vozy. Ačkoliv modely e-Golf a e-Up! skrývají pod kapotou akumulátor, zvenčí působí jako běžná „neelektrická“ auta. Nabízejí velice slušné svezení a výdaj na palivo kolem padesáti haléřů za kilometr. Z tohoto úhlu pohledu jde tedy o elektromobily, jejichž provoz se jednoznačně vyplatí. Ne každého však nadchne dojezd do 100 kilometrů na jedno nabití.
Na loňském autosalonu v Paříži tak Volkswagen představil koncept revolučního modelu I.D., který by měl přijít na trh v roce 2020. I.D. vypadá jako opravdové auto z budoucnosti. Přední světla jsou navržená ke komunikaci s ostatními řidiči a namísto zrcátek slouží technologie e-mirror. Kromě toho by měl vůz nabídnout velmi slušný vnitřní prostor a hlavně nadstandardní dojezd až 600 km na jedno nabití.
Na domácí frontě klid?
Jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě je francouzský Renault Zoe. Ten způsobil především ve své domovině pozdvižení, u nás však ani 4 roky od zahájení prodeje nepřišel do distribuce. To by se údajně mělo změnit v letošním roce.
Automobilka Škoda svůj vůbec první koncept elektroauta Vision E představuje veřejnosti až letos. Pětidveřové SUV kupé má dva motory s celkovým výkonem 225 kW a pohon na všechna čtyři kola. Elektricky poháněný sériový vůz Škoda by se měl začít vyrábět v roce 2020.
Jako první by však do prodeje měla v roce 2019 jít hybridní plug-in verze Škody Suberb. Podle posledních zveřejněných zpráv by pak Škodovka chtěla do roku 2025 vyprodukovat na trh až pět modelů elektrických automobilů.
BMW i3 patří mezi nejvyhledávanější elektromobily na českém internetu. Foto: wikimedia.org
Volkswagen I.D.: seznamte se s autem z budoucnosti. Foto: wikimedia.org