Přezujte na zimní pneu raději dřív než později!
Zákon řidičům ukládá nutnost mít přezuto na zimní pneu od listopadu do dubna, přesto však spousta řidičů na včasnou výměnu pneumatik zapomíná. Někteří si myslí, že pokud na zemi neleží sníh, není co řešit, jiní rádi nechávají vše na poslední chvíli, kdy už jsou termíny v servisech plné.
Nedělejte stejnou chybu!
Na prvním místě bezpečí
Ať už řídíte sebelépe, v silničním provozu se může stát cokoliv, proto je třeba být stále ve střehu. V nevyzpytatelném počasí časného jara, podzimních plískanicích, sněhových závějích či na náledí to platí sebevíc. Rozumí se samo sebou, že auto s dobrými jízdními vlastnostmi je naprostým základem. A to je důvod, proč by se zimní pneu měly používat skutečně pět měsíců, nejen když mrzne. Již při teplotách pod 7 °C totiž u letních pneumatik klesá přilnavost k vozovce, což má za následek výrazné prodloužení brzdné dráhy.
To by se mohlo stát osudným nejen vám, ale i případným chodcům, jimž byste jinak stihli zastavit.
Složení zimních i letních pneumatik je přizpůsobeno danému období
Hlavní rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami je na první pohled nepostřehnutelný, ale hraje zásadní roli. Složení běhounové směsi je u zimních pneumatik měkčí, což je ještě markantnější právě v zimě, protože nízké teploty u letních pneumatik způsobují další tvrdnutí. Přilnavost k vozovce se tak zhoršuje a na smyk nebudete muset dlouho čekat. Oba typy se liší také dezénem. U zimních pneu je volen tak, aby optimalizoval držení vozidla na mokrých silnicích a zlepšoval jeho záběr i brzdění na ledu a sněhu. Za takovýchto podmínek je jízda na letních pneumatikách opravdovým rizikem.
V extrémních podmínkách, například na horách, se na zimní obutí dokonce ještě nasazují protiskluzové řetězy.
Několik čísel
Nebezpečí nehody je ve střední Evropě v zimě až šestkrát vyšší. Jak můžete toto riziko ovlivnit? Samozřejmě včasným přezutím. Uvažte:
- Zimní pneu mají o 80 % lepší záběr při zhoršených podmínkách na vozovce.
- Brzdná dráha s nimi bude o více než 50 % kratší, než by dokázaly jejich letní kolegyně. A u brzdné dráhy ještě chvíli zůstaneme, s klesající teplotou se totiž více a více prodlužuje. Už na suché vozovce při rychlosti 60 km/h a teplotách okolo nuly ji zimní pneumatiky zkrátí až o tři metry, což odpovídá přechodu pro chodce. Při -10 °C činí rozdíl při stejné rychlosti 7 metrů a klesne-li teploměr pod -20 °C, je to již plných 12 metrů.
Proto neváhejte a přezujte na zimní pneu raději dřív nežli později, než se autoservisy naplní ostatními opozdilci. Nemusíte ani sahat po nejluxusnějších značkách, i nejlevnější pneu se zimním dezénem pomůže.