Je kontrola BOZP v obydlí zaměstnance při práci z domova povinností zaměstnavatele?
Covid-19 přispěl k tomu, že řada zaměstnavatelů dnes přistupuje na práci zaměstnanců z domova, nebo ji dokonce vyžaduje. Jak je to ale s BOZP při práci z domova – se školením zaměstnanců, spolupracovníků, a taktéž s kontrolou dodržování pravidel BOZP? Mnoho zaměstnavatelů v tom stále nemá jasno.
Pravidla BOZP je nutné dodržovat a kontrolovat i v rámci home office
Školení BOZP musí absolvovat všichni zaměstnanci, i ti, u kterých od začátku počítáme s prací z domova. Současně bychom měli k dohodě o výkonu práce z domova připravit i veškeré požadavky na domácí pracoviště z pohledu BOZP. Nutné je rovněž sjednat právo na kontrolu domácího pracoviště z hlediska BOZP ze strany zaměstnavatele. Seznam požadavků na zajištění BOZP by měl mít optimálně podobu checklistu, který zaměstnanec podepíše spolu s prohlášením, že domácí pracoviště tyto podmínky splňuje.
Má být kontrola BOZP na domácím pracovišti pouze formalita, nebo ji má zaměstnavatel skutečně realizovat? Rozhodně to není nutné plošně, ale v případě podezření na nedodržování sjednaných povinností v oblasti BOZP by tato kontrola měla skutečně proběhnout.
Jak školit v oblasti BOZP správně?
Největším pomocníkem jsou hotová Online školení. Nabízí je společnost PREVENT, která vytvořila hned dvě platformy pro vzdělávání zaměstnanců, včetně možnosti snadno a levně realizovat veškerá povinná zákonná školení. Součástí je též školení BOZP, PO či školení řidičů.
PREVENT dává českým zaměstnavatelům k dispozici kompletní platformu INSTRUCTOR, díky které si firmy výrazně sníží náklady na realizaci zákonných i dalších školení. Ta jsou detailní a interaktivní, užitečná pro zaměstnance, které navíc rovněž baví. K dispozici je též lektorská podpora 24 hodin denně. Zaměstnavatelé získávají z platformy potřebné výstupy o proškolení zaměstnanců. Díky sofistikovanému systému lze hlídat i nutnost opakování školení, například u řidičů z povolání.
Vzdělávání zaměstnanců však lze posunout ještě dál
Zaměstnavatelé ve velkých korporacích, ale též ti, kteří chtějí dát vzdělávání zaměstnanců řád a využívat jej třeba i jako formu benefitů pro zaměstnance, mají možnost využívat i druhou platformu společnosti PREVENT – EDUNIO. Ta se hodí na sofistikovanou správu vzdělávání ve firmě a zjednodušuje práci personálnímu oddělení, které obvykle za vzdělávání zaměstnanců odpovídá a organizuje jej. Zaměstnance je možné rozdělit do skupin podle různých parametrů, v systému existuje komfortní správa práv přístupu k datům v systému.
Vzdělávání online může být pro firmy soustavou hotových kurzů od PREVENTU, těch po dohodě upravených přímo pro potřeby firmy, ale též zcela vlastních. Ty má zaměstnavatel možnost do platformy sám nahrát.