Jak nejlépe připravit kolo na sezónu?
Po zimním odpočinku je třeba vaše kolo před první projížďkou rozhýbat a zkontrolovat.
Je jedno, zda máte kolo silniční, horské nebo krosové, po dlouhém nepoužívání, je třeba jej na sezónu připravit.
Možná si říkáte, že dáte kolo do servisu. Přitom své kolo můžete lehce do perfektní kondice dostat svépomocí, stačí jen několik málo úkonů!
S naším návodem, bude jízda na vašem dlouho odloženém kole bezpečná i pohodlná.
Právě jste vytáhli kolo z garáže? Než vyrazíte poprvé, je třeba provést pár základních věcí, které kolo plně funkční.
Obsah článku
Základní kontrola kola
Bez splnění těchto úkonů na kolo nesedejte.
– Otřít a namazat řetěz
– Zkontrolovat pneu a nahustit je na doporučený tlak
– Zjistit stav brzd
– Překontrolovat dotažení šroubů
– Opravit defekty
Jak nejlépe připravit kolo na sezónu? Co zvládnete sami
Očista a mazání pohonu kola
Jde o řetěz, kazetu a převodník klik. Prohlédněte všechny části, jejich stav opotřebení. Cesta k opětovnému uvedení do provozu vede přes důkladné vyčištění celého pohonu. Postačí vám suchý hadřík na zaschlou špínu kartáč. Pro mokré čištění doporučujeme použít speciální mycí prostředek nebo naftu, k odstranění odolných nečistot stačí nastříkat, několikrát zatočit klikami a poté pečlivě otřít.
Co se mazání týká, je třeba volit mazivo pro jízdní kola, a to buď do suchého nebo mokrého terénu. Dá se říci, že mazivo pro suchý provoz tolik nelepí, proto se na ně tolik neuchycují nečistoty. Mazání do horších podmínek je lepivější, ale zajistí bezproblémový chod řetězu i v tom největším mokru.
Mazivo naneste, nechte zaschnout, zbytky otřete. Vytvoření suchého filmu zajistí odolnost vůči vnějším podmínkám.
Důležité je také prohlédnout stav opotřebení řetězu, pokud je veliké může docházet k ničení zubů pastorků i převodníku. Ke kontrole slouží speciální měrka, jenž pořídíte za pár korun.
Brzdy
Je nutné zjistit, zda má brzdový špalík nebo v případě kotoučových brzd destička dostatečnou brzdnou sílu brzdné směsi. V případě špalíku si stačí povšimnout indikační rysky v horní nebo dolní části.
Zkontrolujte také brzdové páky u ráfkových nebo mechanických kotoučových brzd. je-li brzdný efekt znatelný až tehdy, kdy je páka blízko řidítek, je třeba dotáhnout lanko pomocí regulačního šroubu na páce. Příliš vyšroubovaný šroub je třeba zašroubovat a délku lanka upravit.
Vycentrování kola
Pouhým pohledem na kolo zjistíte, zda “háže“ do stran, či je vycentrované. Pokud vidíte problém, je třeba to napravit, zapotřebí je centrklíč a centrovací vidlice, dále je pak nutno vědět, kde utáhnout a naopak povolit.
Nahuštění pneumatik
Dohuštění plášťů je třeba i v průběhu cyklo sezóny, natož pak po dlouhém nepoužívání kola. Hustit lze tzv. podle citu, ovšem my doporučujeme použití manometru. Na bočních stranách pneumatik najdete krajní hodnoty pro nahuštění, jenž jsou doporučené výrobcem.
Překročením horní meze se sníží valivý odpor pláště a tím tak bude jízda méně pohodlná a efekt záběru a brzdné vlastnosti pláště. Překročení nižší krajní meze způsobí větší riziko poničení pláště.
Obecně platí do náročného terénu méně hustit, asfalt vyžaduje větší tvrdost. V případě různých podmínek se řiďte pravidlem zlaté střední cesty.
Přílišné nahuštění ohrožuje ráfek, riziko roztržení.
Opotřebení pneu a potřebná výměna
Vzorek už je sotva viditelný? Pak je čas na výměnu pláště, jinak ztratíte záběr, přilnavost během jízdy i brzdění, navíc je větší možnost defektu zrovna ve chvíli, kdy se to bude nejméně hodit.
Na výměnu pláště si připravte jednu nebo dvě montpáky a hustilku.
Čtěte také: Jak vybrat z nepřeberného množství na trhu ideální pumpičku na kolo?
Dotažení šroubů
Na šrouby moderního kola vám bude stačit několik klíčů nebo imbusy 4 až 6 mm. Dotahujte s citem, abyste nezničili celý závit.
Odpružená vidlice
Její pravidelné čištění je nutnost. Vnitřní nohy vidlice otřete hadrem. Těsnění ošetřete silikonovým olejem, propružte a nechte několik hodin stát, pak už jen utřete zbytky oleje.
Měli bychom tak činit pravidelně i v sezoně, proto na jaře určitě neopomeňte: vnitřní nohy vidlice, jež zajíždějí do vnějších, otřete hadrem.
Máte kolo v bezvadné kondici?