Ekologické vozy zajistí DPF filtr – filtr pevných částic
V první řadě si řekne, co je to DPF filtr. Jde o filtr pevných částic, který bývá označován právě zkratkou DPF filtr (od slov Diesel Particulate Filter), slouží k filtraci pevných částic výfukových plynů dieselových motorů. Efektivita jeho práce je víc než 80 %, při správných podmínkách se pak účinnost blíží až ke 100 %. Jeho použití pomohlo majitelům vozů splnit zpřísněné podmínky emisních norem Euro, závaznou normu Evropské unie.
Motorová vozidla a limity škodlivin v exhalátech
Vozidla benzínová i dieselová musí splňovat limity škodlivin v exhalátech. Měřeny jsou hodnoty oxidu dusíku, nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého, uhličitého i siřičitého, sazí a olova. Filtry se do naftových motorů začaly montovat v roce 2006, některé automobilky již v roce 2000. Pokud však chybí, protože máte auto starší, je potřeba jej doplnit (anebo starý, špatně fungující, nahradit novým).
Dvě varianty filtrů
Zvolit můžete otevřený nebo uzavřený filtrační systém. Otevřený se montoval především do užitkových aut, uzavřený je běžnou součástí dieselů s emisní normou Euro 5. Filtry mají společnou funkci, i když provedení může být odlišné. Uzavřený filtrační systém je ale účinnější (téměř 100 %) než uzavřený (50 % max.).
Očista – regenerační proces
DPF filtr se po čase může zanést. Má mnoho kanálků v dutinkách, kde se zachycují částice a dál postupuje pouze výfukový plyn. Kanálky se ale časem zanesou, proto je důležitá regenerace DPF filtru neboli vypálení filtru. Řídicí jednotka zvýší teplotu výfukových plynů na alespoň 500 stupňů Celsia. Pokud by k regeneraci nedošlo, nebo byla přerušena, vytvořily by se trvalé usazeniny a došlo by k citelné ztrátě výkonu vozu. Zanášení filtru snižuje regenerační schopnosti, což může vést až k poškození nebo zničení motoru.
Normy Evropské unie není těžké splnit a plnit neustále. Stačí namontovat do auto výše uvedený DPF filtr a provádět pravidelně jeho regeneraci. Auto vám tak bude skvěle sloužit v kterékoli zemi, kterou navštívíte.