Hybridní pohon – cesta do budoucnosti, nebo polovičaté řešení?
Hybridní automobily se z donedávna vysmívaného vynálezu vyšvihly mezi nejstabilnější pilíře alternativní dopravy. V době, kdy celý svět smýšlí stále ekologičtěji, nabízí hybridní pohon příjemný kompromis mezi nízkými emisemi a spolehlivým výkonem. Anebo už snad ve srovnání s elektromobily spíše ztrácí dech?
Hybridním pohonem se nejčastěji míní kombinace spalovacího motoru a elektromotoru. Ačkoliv si s takovým principem pohrávali vynálezci už na konci 19. století, stala se vůbec prvním sériově vyráběným hybridním vozem až v roce 1997 Toyota Prius.
Prius pod kapotou spojil výhody obou pohonů – tichý provoz a nulové emise elektromotoru s výkonem a dlouhým dojezdem motoru spalovacího. Při jízdě do kopce nebo při předjíždění pracují oba motory současně, aby měl vůz i za vysokých otáček jen minimální spotřebu. Zpomalování a brzdění umožňuje rekuperaci kinetické energie, čímž dochází k dobíjení baterie.
Hybridní Toyota Prius znamenala ve své době průlom v oblasti alternativní dopravy. Foto: wikimedia.org
Výběr režimu a nabíjení ze zásuvky
Během pohybu ve městě je navíc možné jezdit pouze v elektrickém režimu. Při maximální dosažitelné rychlosti 50 km/h tak má vůz nulovou spotřebu benzínu a pohybuje se po silnici téměř neslyšně.
V roce 2012 představila Toyota první vůz v plug-in provedení, který se dá nabíjet z běžné domovní elektrické zásuvky. Úplně první však Toyota s plug-in hybridem nebyla. O téměř deset let ji s touto technologií předběhl Renault se svou ekologickou verzí populárního Kangoo.
Kromě modelu Toyoty Prius vyrábí japonská automobilka další oblíbená hybridní auta – Auris a Yaris. Mezi nejprodávanější hybridy u nás patří také vozy Citroen C4 Picasso, Peugeot 508 nebo Lexus NX.
Zažíváme boom hybridů?
Vývojem hybridních vozů se dnes zabývají všichni významní výrobci automobilů. Škoda ohlásila na rok 2019 první hybridní model Superbu, který bude následovaný hybridem vozu Kodiaq. Konkurenti mladoboleslavské automobilky jsou už ale většinou dál. Například švédsko-čínské Volvo by už do dvou let nemělo vyrábět auta na čistě spalovací pohon vůbec.
Hybridní pohony se od prvního Priusu stále zdokonalují a jsou pro řidiče čím dál atraktivnější a zároveň dostupnější. Nejvíce se jim daří v Nizozemsku, Francii, Velké Británii, Německu nebo Norsku, kde počet nově registrovaných plug-in hybridů za rok 2016 dosáhl více než 33 % z celkového prodeje všech aut. U nás zatím podobný boom nepřišel, přesto se situace na trhu začíná postupně měnit.
V první polovině roku 2017 se v České republice prodalo vůbec poprvé téměř stejné množství hybridních vozů jako aut na CNG neboli stlačený zemní plyn. Celkově tvořil podíl alternativních pohonů asi 2,5 % z celkového prodeje vozů, v loňském roce roce to byla necelá 2 %.
Čistě elektrické pohony těm hybridním, tedy kombinaci elektrického motoru se spalovacím, v tuzemsku zatím konkurovat nemohou. Co nás ale čeká do budoucna?
Nabízí hybridní pohon řidičům ekologické řešení, nebo se už dnes stává překonanou technologií? Foto: wikimedia.org
Překonají hybridní pohon elektromobily?
Tlak na výrobce automobilů ze strany čelních světových představitelů je stále větší. Na základě mezinárodních dohod sílí snaha vyspělých zemí snižovat spalování fosilních paliv, a alternativní dopravu tak podle všeho čekají zlaté časy.
Největší pozornost se přitom upírá k elektromobilům. Každé představení nového vozu Tesla je provázeno nadšením, jejich „otec” Elon Musk je průmyslovou celebritou současnosti a zprávy o elektromobilech a jejich výhodách jsou v médiích na denním pořádku. Přes některé kontroverze, které v řidičích elektromotor vzbuzuje, se zdá, že časem vytlačí spalovací motory z trůnu. A hybridní pohony coby jakési polovičaté řešení se patrně svezou s ním.
To je ovšem hlavně v českých podmínkách hudba hodně vzdálené budoucnosti. Ještě dlouhou dobu tak můžeme hybridům prorokovat popularitu, kterou si tato ekologická a provozně ekonomická vozidla s výhodami benzínových motorů vydobyla během posledních let.