I muži mají právo na sebevyjádření
Častokrát se mě lidé ptají, kdo je moje nejčastější klientela. Když odpovím, že z více jak 65% jsou to muži, většinou podnikatelé, jsou často zaražení a nemohou to pochopit. Vždyť péče o vzhled, oblékání a nakupování je nejčastěji přisuzována právě ženám. To ony se v tom nejvíce vyžívají. Proč by tedy za mnou měli chodit muži na rozklíčování vhodných barev, střihů a vyjádření osobní značky? To jim nemůže poradit jejich žena, manželka, když pro to má od přírody větší cit? Dnes se s vámi podělím o příběh jednoho ze svých klientů, kde najdete odpověď.
Jednou mě kontaktoval pán, říkejme mu Hugo, s prosbou sejít se u dobré kávy. Potřeboval radu, v něčem si nebyl jistý, ale sám vlastně nevěděl, v čem tkví jeho problém. Když přicházel, působil jako velice uzavřený, ostýchavý člověk. Světlé vlasy, modré oči, světlá pleť. Byl oblečený od hlavy až k patě do černé barvy. Když se mi představil, nastal u mě první aha moment. Hugo není tak introvertní, jak se na první dojem mohlo zdát. Naopak, byl velice výřečný, přátelský a otevřený. Druhý aha moment se dostavil ve chvíli, kdy se mi svěřil, že ho v jeho vlastní firmě nikdo moc nebere vážně, že tam nemá takovou váhu slova, jakou by měl v pozici majitele mít. Nevěděl si s tím rady. Zkoušel už různé techniky na navazování kontaktu přes týmovou komunikaci.
Zásadní otázka!
Když jsem se ho záhy začala vyptávat na spoustu detailů, abych se dopracovala k tomu, v čem mu vlastně mohu být nápomocna, došli jsme k otázce, jak velký vliv má jeho přítelkyně na výběr jeho oblečení. Najednou se mi rozpovídal, že mu vlastně všechny jeho přítelkyně vždy vybíraly oblečení. Háček byl však v tom, že měl za sebou již několik vztahů. Každá z přítelkyň byla však úplně jiná a svůj charakter vnášela do rad na to, jak by měl Hugo chodit oblékaný. Hugo tedy prošel fázemi, kdy nosil pouze černou, šedou a bílou barvu, jindy kombinace opravdu výrazných barev, poté opět jenom šedou a teď si procházel černým obdobím.
Hned poté, co mi tento příběh řekl, mi všechno začalo dávat smysl. Ve firmě ho přirozeně nikdo nemohl brát vážně, protože nevěděli, co od něj mají doopravdy čekat. Jednou byl takový, podruhé makový. Byli z něj zmatení. Nevěděli, co je jeho přirozenost. Mohli si myslet, že s nimi hraje různé hry, nebo že je jen tak zkouší. Proto mu přestali natolik důvěřovat. Hugo mi pak dal i za pravdu, že se vlastně nikdy necítil ve své kůži, a proto mnohdy na první dojem mohl působit plaše, uzavřeně. Nebyl si ve svém oblečení jistý. Neodráželo to jeho samého. Něco mu chybělo.
Přímo na naší schůzce jsme se domluvili na dalším setkání, kdy jsme komplet probrali to, jaký je, co by chtěl vyjadřovat, co potřebuje zohlednit z pohledu své profese. Co má rád, co nikoliv. Během hodinové analýzy jsme našli přesné podtóny barev, které mu ladí k jeho přirozeným prvkům, barvě pleti, očí i vlasů, ale zároveň i takové podtóny barev, které vyjadřují přesně to, co on potřebuje, aby se cítil báječně. Následně jsem s ním vyrazila na asistované nakupování, aby si do budoucna věděl rady, kde požadované oblečení sežene. Když jsem ho potkala asi o měsíc později, jak šel na protější straně chodníku, nebyl to už ten uzavřený, shrbený Hugo. Najednou to byl muž, který měl ramena. Šel sebevědomě, vyzařovala z něj mužnost. Byl to přesně takový muž, kterým chtěl vždy být.
Co z toho vyplývá?
Ženy, ať máte sebevětší cit na barvy, kombinace a to, co k čemu ladí, nebo jak byste měla ráda svého muže vedle sebe oblečeného, nechte své partnery, bratry a tatínky vyjadřovat sami sebe. Nepotlačujte jejich potřebu ukázat světu, jací doopravdy jsou. Nechte je, ať si na to přijdou sami, nebo s odbornou, nestrannou pomocí. Dejte jim prostor pro sebevyjádření. Uvidíte, jak v nich podpoříte jejich mužnost, kterou vám jistojistě vrátí z některé z jiných oblastí, kde třeba dosud dřímají, nebo nevěděli, jak ji uchopit. Budou více sebevědomí a silní. Nebudou se bát postavit se za vás a za vaši rodinu. Budou si vědomi sami sebe, budou si stát za svým názorem. Budou svým vzhledem odrážet svůj charakter. Stejně, jako to děláme ve většině případů my, ženy. Každá žena touží po muži, který ví, co chce. Dáte mi za pravdu?
Více o individuálním Style Coachingu® a možnosti image konzultace najdete na www.veronikamaresova.cz