Internetové bankovnictví u českých bank – Výhody a nevýhody
Internetové bankovnictví je službou, jenž nabízí dnes už každá banka českého trhu, i tak jsou ještě lidé, kteří online bankovnictví nevyužívají. Takových uživatelé internetu je však stále méně a méně.
Zjistěte, jaké jsou výhody a nevýhody používání.
Na zahraničním trhu jsou banky, jejichž fungování probíhá jen ve virtuálním světě internetu, nemají žádné kamenné pobočky ani stánky v obchodních řetězcích. Jde o trend, jenž si získává popularitu především u mladších klientů bank. V ČR jsou také takové banky, které působí především online, nějaké pobočky přesto ale provozují.
Podle statistik Eurostat prováděných v minulém roce využívalo internetové bankovnictví 46% Čechů, a to nejčastěji k přihlášení na účet, platbám, kontrole stavu účtu a pohybu financí na něm. Oproti roku 2014 vrostlo číslo o 3%, i tak jsou Češi ve využívání online bankovnictví stále “pozadu“ za Dánskem, Holandskem, Švédskem nebo Norskem, kde se tak chová přes 80% obyvatel.
Evropský průměr pro využívání internetového bankovnictví je 44%.
Hlavní přednosti online bankingu
Za největší výhody se dá označit hlavně jednoduchost a pohodlí při využívání, nižší sazby poplatků a dostupnost. Pro jednorázovou platbu stačí zadat účet, vybrat správný mezi kódy bank, vyplnit částku, měnu, splatnost ke dni. Pro snadné rozeznání pro příjemce je třeba vhodné zadat variabilní symbol.
Online služba bank je dostupná téměř nonstop. Výjimkou jsou plánované a předem hlášené odstávky pro údržbu systému. Není tak třeba brát ohled na otevírací dobu a víkendy, jako tomu je u poboček. Přístup je navíc možný odkudkoliv, v jiném městě i zemi, stačí vám přístup k internetu. Značnou výhodou je i to, že převážná většina služeb vám zabere minimum času, několik kliknutí je rozhodně snazších než zdlouhavé čekání ve frontě.
V dnešní době je možné sjednat vše online, od malé půjčky, po hypotéku a úvěr, přes žádost o kreditní kartu. Většina produktů pak stojí méně, než v případě sjednání na pobočce. Je to dáno tím, že bankovní instituce ušetří náklady za na personál a chod poboček.
Bezpečnost je zajišťována bezpečnostními certifikáty a celému týmu programátorů, jenž se umějí bránit kybernetickým útokům hackerů.
Nedostatky
Ne každý si s internetovým bankovnictvím bude rozumět, zvláště pokud rádi o finančních produktech diskutujete a potřebujete podrobné rady a pomoc. I když existuje zákaznická linka, přímý kontakt s pracovníkem to nemůže nahradit. Tato online služba se rovněž nehodí pro ty, kteří rádi spoléhají na tradiční instituce s dlouholetou tradicí, ne každá banka bude ke spolupráci vhodná (různé odnože velkých společností a nedávno “narozené“ banky).
Pro určité činnosti je daná určitá doba. ING konto vstup na účet je možný kdykoliv, ovšem bankovní transakce se řídí stejnými časy, jako v “reálném“ životě.
Zmínit je třeba i bezpečnost, v podstatě se není čeho obávat, ovšem v minulosti už citlivé údaje bankám unikly. Bezpečnostní systémy se stále zdokonalují.
Záleží jen na vás, čemu dáte přednost.
Online banking vnesl do finančního světa nový vítr, v rámci ,kterého jsou jednotlivé instituce nuceni se o své klienty lépe starat a nabízet jim levnější produkty. Pro toho, kdo vyrostl v internetové generaci jde o zcela běžnou činnost, stejně tak jako je nákup v e-shopech nebo komunikování skrze sociální sítě.