Jak dlouho musí zaměstnavatel uchovávat lékařské posudky o zdravotní způsobilosti
Zaměstnavatel má směrem ke svým zaměstnavatelů řadu povinností. Jednou z nich je zajištění tzv. pracovnělékařských služeb. O jaké služby se konkrétně jedná, jak dlouho je nucen uchovávat patřičnou dokumentaci a především, kde mu s ní maximálně pomohou? Otázky na tyto odpovědi najdete v následujícím článku.
Každý zaměstnavatel je povinnen poskytnout svému zaměstnanci tzv. pracovnělékařské služby. Zároveň ho musí obeznámit, jaká bude nucen absolvovat vyšetření, očkování a preventivní prohlídky. Součástí pracovnělékařských služeb většinou bývají preventivní prohlídky a celkové hodnocení zaměstnancova zdravotního stavu za účelem zjišťování zdravotní způsobilosti nutné k výkonu práce. Nezřídka však zahrnují také poradenství a celkovou osvětu na téma ochrana zdraví při výkonu pracovního povolání, kurzy první pomoci a hodnocení vlivu konkrétních pracovních podmínek na zdraví.
Obsah článku
Školení BOZP a PO
Tímto však povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance zdaleka nekončí. Zaměstnanec je například povinen do určité doby po nástupu na nové pracoviště absolvovat několik povinných školení. Mezi základní patří školení BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci) a PO (požární ochrana). Nastavení systému plnění těchto legislativních povinností a zpracování veškeré dokumentace můžete svěřit například společnosti PREVENT. Konkrétně jejím chytrým a efektivním e-learningovým platformám EDUNIO a INSTRUKTOR. Ty tak mohou fungovat i jako váš koordinátor BOZP.
Vedení dokumentace, audity a preventivní kontroly
Společnost PREVENT jde ale ještě dál. Zaměstnancům a jejich zaměstnavatelům nenabízí jen pouhá školení, ale i další služby, jako jsou zpracování a vedení předepsané dokumentace, pravidelné audity a preventivní kontroly BOZP. Zaměstnavatel je totiž povinen pravidelně kontrolovat úroveň BOZP. I tato prověrka BOZP je uzákoněná a pro zaměstnavatele tudíž povinná. Výhodou je, že tato školení (a spoustu dalších) je dnes možné absolvovat online, tedy v době i čase, který zaměstnancům vyhovuje a v podstatě tak nemusí nijak zasahovat do pracovní doby.
Vše v jedné aplikaci
PREVENT samozřejmě zaměstnavatelům nabízí i komplexní servis v oblasti zmíněných pracovnělékařských služeb. Ten zahrnuje nabídku specializovaných ordinací bez čekání a nemocných pacientů, automatickou organizaci pracovnělékařských prohlídek ve speciální aplikaci stejně jako kompletní poradenství a dohled na pracovišti.
Osobní spis zaměstnance
Abychom opověděli na otázku vznešenou v titulku tohoto článku. Konkrétní dobu, po kterou je zaměstnavatel povinen dokumenty a posudky z precovnělékařských prohlídek uchovávat, neexistuje. V Zákoníku práce konkrétně stojí, že: „zaměstnavatel má právo vést osobní spis zaměstnance obsahující písemnosti, které jsou nezbytné pro výkon práce v základním pracovněprávním vztahu.“ Od kdy by tento osobní spis měl být zaměstnavatelem veden stejně jako, kdy by měl být ukončen, to už v Zákoníku práce stanoveno není.