Kam se sjetými pneumatikami?
Spálit nebo pohodit na skládku? Za takové umístění starých pneumatik vám v naší zemi hrozí právní postih. Když se ale poohlédnete po vhodném pneuservisu nebo sběrném dvoru, nemusíte platit vůbec nic. Navíc se vám bude lépe usínat, protože tím neohrozíte ekologii ani lidské životy.
Dosloužily vám a nevíte, co s nimi?
Hodit staré pneumatiky do ohně je asi to nejhorší, co s nimi můžete udělat. Štiplavý kouř a nepříjemný zápach jsou pouze varováním před mnohem horšími následky. Při pálení se z pneumatik uvolňuje velké množství škodlivých látek, které jsou karcinogenní, mohou způsobit astma, onemocnění srdce nebo poškodit mateřské mléko. Jiné toxiny se dostanou do půdy ve formě přetaveného pyrolytického oleje.
Kontaminovat půdu i vodu mohou také nelegálně pohozené pneumatiky. Rozloží se přibližně až za 400 let. Pneumatiky vyhozené volně v přírodě jsou proto považovány za černou skládku. Původce může dostat od obce pokutu až 15 tisíc korun. V případě finančního postihu od České inspekce životního prostředí se jeho výše může vyšplhat až k 1 milionu korun.
Řešení: kus za kus u obchodníka nebo sběrný dvůr
Mnohem lépe uděláte, když pneumatiku vyměníte u obchodníka nebo odevzdáte do sběrného dvora. Pneuservisy by měly zpětný odběr starých kusů umožnit ze zákona o odpadech. V praxi většinou odeberou pneumatiky alespoň výměnou za nákup nových.
Sběrné dvory povinnost přijímat pneumatiky zdarma nemají. Za uložení většinou zaplatíte, v některých případech je ale bez poplatku umožněno odevzdání maximálně 4 sjetých pneumatik ročně.
Pouhé uložení pneumatik na skládku ovšem v dnešní době nestačí. Jen v České republice se ročně vyřadí asi 60 tisíc tun pneumatik. Na možná největší světové skládce starých pneumatik v kuvajtském Sulaibiya jich je uloženo přes 7 milionů, což je obrovská zátěž pro ekologii i okolní obyvatele, o riziku vznícení při velkých teplotách nemluvě.
Recyklace a protektory
Největší část pneumatik tvoří pryž. Nadrcený gumový granulát se pro snížení nákladů na výrobu používá v automobilovém průmyslu (třeba opět na výrobu nových pneumatik). Ve stavebnictví se přidává do výroby portlandského cementu, na betonové povrchy nebo do asfaltové směsi na komunikace s požadavkem na tlumení hluku dopravy. Některé firmy vyrábějí přímo ze starých pneumatik podrážky bot a sandálů.
Dalším způsobem recyklace pneumatik je protektorování, tedy původní technologie firmy Michelin, kdy se ze starých pneumatik metodou za tepla nebo za studena vyrobí nové kusy. Někteří lidé považují nákup protektorovaných pneumatik za riskantní, dají se však pořídit i kvalitní protektory od prověřeného výrobce za velmi dobrou cenu.