
Kolik stojí nabíjení elektromobilu? Skutečně jsou elektromobily tak výhodné?

Tiché elektromobily, které nevypouštějí žádné škodlivé emise, vnímáme jako auta budoucnosti. Ona to ale až tak vzdálená budoucnost není. I na českých silnicích se jejich množství zvyšuje podobně jako množství dobíjecích stanic. Také o nich přemýšlíte? Nevíte, jestli se vám finančně vyplatí?
Elektromobil je dnes výhodný zejména pro ty, kdo jezdí hodně a spíš krátké trasy (například po městě). Pochvalují si je třeba majitelé restaurací s rozvozem či lidé, kteří denně dojíždí do práce pár desítek kilometrů. Vyplatil by se elektromobil také vám?
Elektromobily jsou dražší na pořízení
Patrně nejznámějším zástupcem elektromobilů jsou modely výrobce Tesla. Ty jsou ale hodně drahé, počítejte s částkou nad milion korun. Na českém trhu seženete i levnější elektromobily, průměrně kolem 800 až 900 tisíc korun, ty levnější za 500 až 600 tisíc Kč. Jedním z levných modelů je třeba Škoda Citigo iV.
Elektromobil je tedy zhruba dvojnásobně drahý oproti autu na benzín nebo naftu. Za vyšší ceny může zejména baterie, jejíž cena se samozřejmě odvíjí také od velikosti. Zatímco Tesla ujede na jedno nabití 400 km, u levnějších elektromobilů je běžná vzdálenost 200 až 300 km.
Na provozu ovšem ušetříte
U elektromobilu neplatíte za výměnu oleje, olejového filtru ani svíček. Tankování nebo spíš dobíjení je také mnohem levnější. Cena je závislá na tom, kde konkrétně svůj vůz dobíjíte. Některé dobíjecí stanice, zejména ty, které fungují rychle (dobijí baterii za 30 až 60 minut) mají nastavenou dražší cenu za kWh.
Naproti tomu doma z klasické zásuvky jste schopní svůj vůz dobít za cenu nižší než 2 Kč za kWh – to dělá cenu nižší než 30 Kč za 100 km. Majitelé elektromobilů totiž od dodavatelů energií získávají zvýhodněný noční tarif, případně je možné vybudování vlastní nabíjecí stanice. Domácí nabíjení elektromobilu z klasické zásuvky je totiž levné, nicméně zdlouhavé – auto musíte nabíjet celou noc.
Jaký je tedy jednoznačný verdikt?
Pár let po pořízení elektromobilu budete vzhledem k vyšší pořizovací ceně ve ztrátě. Časem se však karty obrátí. E.ON spočítal, že například u Škoda Citigo iV budete oproti autu na benzín v plusu po 200 000 najetých km. Pak už jen šetříte. Své peníze i naši planetu.