Poškození turbodmychadla
Jestliže máte poškozené turbodmychadlo, jedná se většinou o důvody z vnějšku. Je nutné najít příčinu dříve, než se nainstaluje nové zařízení. K poškození většinou dojde z důvodů kontaminace oleje, a to znečištěním jemnými částicemi, které nejsou viditelné v oleji, nebo velkými částicemi, které způsobují rýhy. Dalším důvodem může být nedostatek maziva a následné přerušované mazání, nebo výpadek mazání. Dále může dojít k chybnému nastavení turbodmychadla od řídící jednotky, která takové špatné nastavení provede na základě chybné funkce jiného členu – např. MAP senzoru, váhy vzduchu, EGR ventilu, atp.
Pokud vnikne do turbodmychadla cizí těleso, rychle rozpoznáme poškozené lopatky dmychadlového kola. Musí se zkontrolovat sání vzduchu do turbodmychadla a okolí příruby výfukového potrubí. Příčinou můžou být úlomky lopatek kompresorového kola z původního turbodmychadla, špatný vzduchový filtr, a často vnik cizího tělesa do sání.
Při vzniku nečistot v motorovém oleji se poškodí ložiska turbodmychadla. Může dojít k poškození ložisek hřídele rotoru, to generuje částice, které nadále opotřebovávají ložisko a to až do takové míry, kdy dojde k velké vůli hřídele, což vede k úniku oleje přes turbodmychadlo, přehřátí a zadření hřídele, zlomení hřídele, atp. Důležité je vyměnit včas motorový olej a olejový a vzduchový filtr. Pokud se použije špatná kvalita motorového oleje, může dojít ke karbonizaci. Často také za destrukcí turbodmychadla stojí poškozený olejový filtr, nebo nekvalitní filtr, či nedodržování intervalu výměny oleje. Při opakovaném přerušení dodávek oleje na krátkou dobu dojde k poškození ložisek turbodmychadla. Může se tak stát kvůli montáží turbodmychadla bez předchozí kontroly mazání, nedostatečnému množství oleje, omezenému přívodu oleje do trubice, nebo nedostatečnému chlazení rotoru. Chybou je také nesprávné startování v zimním období s teplotou pod bodem mrazu.
Problémem jsou také zničené lopatky z turbínového kola, důsledkem vniknutí mechanických částic s proudem spalin z motorového prostoru, vnikem oleje nebo nespáleného paliva, což způsobí zahořívání na lopatkách a jejich poškození – ohnutí, upálení. To může indikovat špatně fungující vstřikovače, únik oleje do spalovací komory, atd.
Turbodmychadlo by mělo mít stejnou životnost, jako motor. Díky pravidelným prohlídkám získáte přehled o jeho stavu. Nechejte si pravidelně vyměnit olej, olejové filtry, zkontrolovat tlak mazání a vyměnit vzduchové filtry. Obraťte se na naši firmu, rádi Vám s péčí o Vaše turbodmychadlo pomůžeme.