Srovnání benzínového auta a elektromobilu. Které se na provoz skutečně vyplatí?
Elektromobily jsou levné, deklarují výrobci. Levný má být servis i provoz. Jak je to s provozními náklady ve skutečnosti? A jak si elektromobily vedou ve srovnání s auty s benzínovým motorem?
Elektromobil nebo raději benzínový motor
Elektromobily už umí nabídnout sportovní podvozek umožňující dynamickou jízdu, obsáhlou výbavu nebo designová alu kola. Těžištěm zájmu o ně však zůstává stále úsporný provoz oproti autům na benzín.
Zohlednit je při srovnání nutné několik důležitých faktorů. Je pochopitelné, že spotřeba je individuální podle jízdních zvyklostí konkrétního motoristy. Jízdní styl ovlivní výši těchto nákladů nejen u auta na benzín, ale i u toho elektrického. Provoz elektromobilu proto může být výrazně levnější než u benzínového vozidla. Překvapivě však může nastat i zcela opačná situace.
Jednoduchý modelový propočet spotřeby klasického benzínového auta prozradí, že budeme-li kalkulovat s cenou paliva 30 Kč a spotřebou mezi 5 až 7 litry, dostaneme se na cenu okolo 1,50 až 2,10 Kč za kilometr.
Jak je na tom elektromobil? Důležité je především zohlednit, kde budeme akumulátor vozu nabíjet. Kvůli komfortu většina motoristů preferuje nabíjení doma.
Kritéria pro kalkulaci nákladovosti elektromobilu
A právě cena za dobíjení je pro kalkulaci celkové nákladovosti provozu elektromobilu určující. V průměru se spotřeba elektromobilů pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. Velmi zjednodušeně bychom tak mohli říci, že se cena na kilometr v tomto případě dostane na 1 Kč.
Budeme-li tento ilustrační příklad dále rozšiřovat a připočítáme-li navíc pokles hodnoty vozu a cenu za jeho pojištění, nemusí se konečná částka výrazněji vychýlit.
Konkrétně u elektromobilu BMW i3 se například průměrný údaj o spotřebě příliš od uvedeného orientačního příkladu neliší, pohybujeme se na 13,5 kWh na 100 km. Po započtení nákladů na servis se dostaneme na celkovou částku 65 haléřů.
Stále ještě musí běžný motorista brát v potaz, že elektromobily jsou poměrně drahé. Jak již bylo řečeno, jejich pořízení se tedy každému nevyplatí. Pro řadu běžných uživatelů však již nyní svůj význam mají.
Věci, o kterých se nemluví
Poměrně zajímavou záležitostí je mizení paliva. Benzín je velmi těkavá látka a díky tomu existují limity na jeho samovolné mizení v uzavřeném okruhu vozidla. Každý den nesmí samovolně vymizet více než gram. Jistě jste si například u baterie do vrtačky všimli, že když jí na jaře nabijete a uskladníte, tak na podzim je vybitá a to bez použití. Stejný problém mají elektromobily. Elektřina se samovolně vytrácí jak z baterií, tak na udržování systému při životě. Přeborníci mezi elektromobily v mizení energie dokáží ztratit i 30% uskladněné energie za měsíc.