Vozík znamená spoustu nových informací
Pokud si chcete připojit vozítko k automobilu, vězte, že to neznamená pouze tělesnou práci, ale také tu duševní. Budete si totiž muset nastudovat spoustu materiálů.
Tím nejdůležitějším je vyhláška číslo 341/2002, jenž upravuje schvalování technické způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Obsah článku
Část devátá, tedy část nejdůležitější
Abyste nemuseli zbytečně procházet celou vyhlášku, rovnou vás odkazujeme na část devátou. V té naleznete to nejdůležitější, a to kdo a jak vlastně může propojit přívěs se svým čtyřkolým miláčkem.
Zjednodušíme, vysvětlíme, objasníme
Pro jednoduchost a pro pochopení zde uvedeme jeden příklad. Vlastníte Škodu Octavii vážící 2 000 kg a chcete si k ní připojit vozík, neboť chystáte velké stěhování do většího domečku. V takovém případě potřebujete vědět, kolik bude přívěs vážit, jakou hodnotu mají pevné oje a svisle nevýkyvné oje u přívěsů s nápravou uprostřed, zda má vaše auto ABS, jaké značky silničního provozu vás budou omezovat v jízdě a jakou nejvyšší rychlostí vlastně budete moct s přívěsem jet.
Odpovědi na vaše otázky
Na všechny otázky existuje odpověď, a to i na tyto. Začneme tedy pěkně od začátku. Jelikož máte Škodu Octavii vážící 2 000 kg, neměl by vozík překročit váhu 750 kg. V opačném případě to pocítíte nejen na řízení, ale také na peněžence až vás zastaví silniční policie na kontrolu. Jakou hodnotu mají pevné oje a svisle nevýkyvné u přívěsů s nápravou uprostřed? To je jednoduché! Kladnou! Jen tak se totiž zabrání odlehčování zadních náprav tažného vozidla. Zde přidáme ještě jednu informaci, a to, že svisle výkyvná oj přívěsu nesmí mít v zapojeném stavu úhlovou odchylku od vodorovné roviny větší jak 10°. Přitom poloha oje musí být dána spojnicí os čepů umožňujících kývání oje a bodu vlastního spojení s tažným vozidlem.
Další informace, které si musíte zjistit
ABS, neboli Anti-lock Brake Systém, což znamená protiblokovací systém, má v dnešní době prakticky každé auto. ABS zabraňuje smykům a tedy i případným problémům na silnici. Zjistěte si, zda jej má i váš automobil. Pokud ano, bude brázdění silnic s přívěsem mnohem jednodušší a bezpečnější.
Zajímavé značky silničního provozu
Další oblastí, kterou si budete muset nastudovat nebo alespoň oprášit, jsou značky silničního provozu. Ty jsme museli všichni povinně absolvovat v autoškole, ale ruku na srdce, kdo si ještě i po těch letech pamatuje všechny? Jedna je ale v této chvíli obzvlášť důležitá.
Jedná se o značku „Zákaz vjezdu motorových vozidel s přívěsem“ a její výklad je už pouze z jejího názvu prakticky jasný. Pokud někde na cestě zahlédnete tuto značku, budete muset toto místo objet, neboť s přívěsem za zády byste si koledovali pouze o tučnou pokutu.
Rychle a ještě rychleji
I když jste běžně zvyklí jezdit podle předpisů, teď se hold budete muset řídit tím, co říkají konstrukční omezení. S přívěsem totiž ve většině případů nesmíte obvykle překročit rychlost 80 km/h. Budete-li chtít jezdit rychleji, sáhněte po vozících z www.privesy.eu, které jsou jako jediné k takové rychlosti uzpůsobeny. Avšak pojedete-li po nerovném terénu, doporučujeme raději z bezpečnostních důvodů rychlost trochu snížit.
Informace a další formalitky
Informací je skutečně hodně. Nikde však není řečeno, že celou vyhlášku musíte znát zpaměti! Stačí znát těchto několik bodů, které jsme vám zde uvedli, a problémy se vám na cestách vyhnou. Dále doplníme pár drobností, na které musíte myslet.
Přívěs rozhodně nesmí sloužit k přepravě osob. Nejen, že je tento způsob přepravy poněkud nepohodlný, ale také, a to především, je velice nebezpečný. Vzdálenost mezi poslední nápravou motorového vozidla a první nápravou přívěsu musí být nejméně tři metry. Všechny pneumatiky přívěsu musí být přesně nahuštěné, a to buď dle vyhlášky, nebo dle návodu, jenž jste k přívěsu určitě obdrželi. A nezapomeňte také na povinnou hloubku dezénu, která musí u letních pneumatik činit minimálně 1,6 mm a u zimních pneumatik minimálně 4 mm. Raději však dbejte na to, aby tyto hloubky byly u přívěsu o něco větší, neboť se může velice snadno stát, že se vozítko stane kvůli dešti nebo sněhu naprosto neovladatelné.
Shrnutí na závěr
Náhody si nevybírají. My ale samozřejmě všem přejeme spoustu šťastně a bezpečně ujetých kilometrů, a to i s přívěsem. Zároveň ovšem opakujeme, že přečtení doporučené vyhlášky nikoho nezabije a je důležité pro bezpečnou jízdu autem.