Vůz neodhlášen, ale povinné ručení nesjednáno. Zaplatíte pokutu?
Co bude následovat po té, co vám vypršelo povinné ručení na auto, kterým už nejezdíte – ale z registru vozidel jste ho neodhlásili? Běžnou praxí je „pokuta“ v podobě pevně stanovené denní částky za počet dní, kdy povinné ručení autu chybělo. Zaplatit musíte i tehdy, když jste odstaveným autem ani jednou nevyjeli na silnici. Nedávný rozsudek Ústavního soudu však ukazuje novou cestu, jak se z poplatku vyvléknout.
Obsah článku
Povinné ručení je povinné za téměř všech okolností
Jakmile je v registru přihlášen váš vůz a vy máte jeho registrační značky (na vozidle nebo u sebe doma), je vaší povinností mít na tento vůz sjednáno povinné ručení a platit ho. Zákon nechává jen a jen na vás, abyste se rozhodli, zda si povinné ručení sjednáte pouze jednou a budete jej pak jen prodlužovat – anebo jestli si ho budete sjednávat každý rok znova, abyste využili vždy tu nejlepší nabídku nebo akční cenu.
Srovnání cen a podmínek povinného ručení naleznete zde, kde uvidíte, jak velké rozdíly dnes na trhu vládnou a o kolik méně můžete na povinném ručení příště platit.
Zákonné „příspěvky nepojištěných“ do garančního fondu ČKP
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) spravuje tzv. garanční fond ČKP, a to v souladu se zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Na stránkách ČKP najdeme stručnou definici určení fondu: „Garanční fond ČKP slouží k úhradě specifických škod, které nemůže platit žádná pojišťovna. Jde zejména o újmy způsobené nepojištěnými vozidly, případně o újmy na zdraví způsobené nezjištěným pachatelem nezjištěným vozidlem“.
Zmíněný zákon stanovuje v §4 povinnost každému soukromému majiteli vozu zaplatit poplatek (příspěvek) do garančního fondu ČKP v případě, že nemá sjednáno povinné ručení – a to za každý den chybějícího pojištění. Nutnost mít „povinko“ se vztahuje na každý vůz, na který byla vydána registrační značka, a doposud nebyla buď vrácena, anebo uložena do depozitu.
Výše denní sazby se pak odvozuje od druhu vozidla, stanovena je vyhláškou Ministerstva financí č. 205/1999 Sb. U osobních automobilů se denní sazby pohybují od 30 do 93 Kč – v závislosti na zdvihovém objemu válců motoru. Majitel nepojištěného vozu musí však uhradit ještě i náklady ČKP na vymáhání tohoto poplatku.
Registrační značky auta, které vám bylo odcizeno, se vrátit nedají
Zákon pamatuje i na motoristy, jejichž vozidlo bylo ukradeno, a o krádeži je informována Policie ČR. Na odcizené vozy (z nichž logicky není možné registrační značky vrátit) se nevztahuje povinnost pojištění nebo plateb do garančního fondu ČKP.
Jen odstavit auto a už jím nejezdit? Donedávna to nestačilo
Jakmile se motorista rozhodne, že už auto nadále používat nebude, pak pokud jej neprodá, musí vrátit registrační značky a auto odhlásit z registru vozidel (prokázat zákonem schválený způsob likvidace). Pouhé odstavení vozu a jeho nepoužívání nestačí. A to ani v momentě, kdy je po havárii dočasně nepojízdné – a motorista do jeho opravy zatím nechce investovat.
Ústavní soud ale změnil pravidla hry
Často se stane, že řidiči po havárii zapomenou v emočním vypětí po této události (i v souvislosti se zdravotními problémy), že jejich bourané auto stále ještě má registrační značky a nebylo odhlášeno, byť je nepojízdné. ČKP tak často vymáhala poplatek i za auta, která evidentně jezdit nemohla – ale byly na nich zapomenuty SPZ.
Spravedlivější podmínky zajistilo řidičům nedávné rozhodnutí Ústavního soudu, v němž stojí, že jakmile motorista prokáže, že je jeho vůz (po nehodě) nepojízdný, je automaticky zbaven povinnosti mít na tento vůz sjednáno povinné ručení nebo platit poplatek do fondu ČKP – i v situaci, kdy své auto z registru zapomněl odhlásit. Průkazní povinnost však leží na majiteli vozu.
Co dělat, pokud chcete provoz auta přerušit jen na pár měsíců?
I tahle situace má schůdné řešení. Jakmile se rozhodnete přerušit provozování vašeho vozu (například z důvodu úrazu), stačí uschovat jeho registrační značky v depozitu a vozidlo odstranit z pozemní komunikace. V takové situace se pojištění a ani příspěvek do garančního fondu platit nemusejí. Registrační značky lze z depozitu vyzvednout, jakmile chcete auto znova vrátit do provozu na pozemních komunikacích. Ihned po vyzvednutí značek se opět vrací povinnost mít auto pojištěno.